Hold me closer, tiny data

Vi borde kanske prata om det här med att mäta. Allt. Precis hela tiden. Låt mig börja med att ställa en fråga: Driver du en global social media-plattform med miljontals användare från Bangladesh till Borlänge? Inte? Du säljer värmepannor, i majorna?

Men då kanske du egentligen inte behöver all den här datan över hur dina användare rör sig på din hemsida, detaljerade rapporter över demografi, spårning av varje klick, A/B-tester av landingssidor, conversion rates, skärminspelning av dina besökares beteende, mål, delmål, väg till mål, väg till delmål… för vi snackar ju inte BIG data här utan snarare tiny, tiny data.

Låt oss bryta ner det.

Det finns (optimistiskt) räknat 10 miljoner svensktalande personer i vårt land och de allra flesta vanliga företagshemsidor publicerar sig på svenska. Säljer du värmepannor kan du börja med att räkna bort 2 miljoner barn (de lyssnar hellre på Never Ending Story på TikTok, om och om och om igen). Säljer du värmepannor i Göteborg så kan du även räkna bort alla som bor utanför Västra Götaland. Då är vi redan under miljonen potentiella kunder. Räknar du sedan bort alla som bor i hyresrätt eller av annan anledning inte förfogar över en egen värmepanna är vi nere på runt hundratusen. Av dem är det sedan bara runt 0.25% som aktivt letar efter en leverantör eller reparatör av värmepannor. Det gör att din hemsida har, utöver din personal och ryska spamkonton, runt 20 till 30 unika besökare per dag? Tiny, tiny, tiny, pyttedata alltså.

Att då börja snacka Hotjar och conversion rates kan liknas vid att gå ner till Ica, sätta upp en annons med telefonflikar och nästa dag kontakta butiksägaren och be om en videoupptagning av entrén (den kommer ändå bara visa att fyra flikar revs bort på vägen ut av ett argt barn i en kundvagn och den sista noppades glatt av en spattig man med gles tandrad (han kommer inte ringa)).

I en tid när big data sägs vara mer värd än all olja på jorden och våra liv tycks bli allt mer algoritmstyrda, finns det då inte något fint i att ödmjukt säga, det här är min hemsida, det här är mina produkter, feel free to klicka runt och handla om tycke uppstår.

Varför inte lägga all den tid du lägger ner på statistikrapporter (som du ändå inte vet vad du ska göra med) på något som kommer från hjärtat. Skriv något genuint. Som det här blogginlägget. Berätta om när du levererade din allra första värmepanna. Berätta om värmepannan som föll ner från femte våningen och höll på att ta livet av en tax. Det kanske bara är fem personer totalt som läser det, men de kanske blir dina trognaste kunder. Och vem såg i så fall det komma, inte var det tiny, tiny data.

15 oktober