Tips

Lider du av lanseringsångest?

Projekt som man lägger mycket av sin sin tid och energi på kan ge ett krypande ångestpåslag när det börjar bli dags att plugga in strålkastarna. Och när korr- och åtgärdslistornas punkter bara tycks bli fler samtidigt som lanseringsdatumet flyttas fram gång på gång är det lätt att drabbas av panik. Men behöver det verkligen vara så? Eller handlar det bara om lanseringsångest?

Här kommer 5 tips för att hålla huvudet kallt inför en lansering:

  1. Lansera mitt i projektet

    Vi ger alltid våra kunder rådet att förlägga lanseringen av en ny webbplats någonstans mitt i projektet. Då finns både tid, pengar och energi att lägga på den viktiga tiden efteråt då kampanjarbetet startar och besökare ska konverteras till kunder. Besöksstatistik och kundfeedback kan då snabbt användas för att stuva om och optimera innehåll och flöden. Eventuella buggar upptäcks och åtgärdas och nya kundönskemål kan tillgodoses. Även Google uppskattar en tidig lansering. En hemsida där det händer saker och byggs på med nytt innehåll premieras över den som redan bränt sitt krut. Tänk på det.

  2. Lyft ögonen från naveln

    Efter att ha jobbat hårt med ett projekt under en intensiv period är det svårt att se sin hemsida med en besökares ögon. Mindre buggar som inte hunnit åtgärdas kan växa till jättar i ens eget huvud. Det är då en disclaimer i stil med ”Välkommen till vår nya webbplats, ha överseende med…” plötsligt känns  rimlig, vilket den naturligtvis inte är. En sådan text kommer bara göra dina besökare osäkra och på sin vakt innan de ens hunnit börja botanisera på din nya hemsida. Få av dem kommer ens notera några konstigheter utan upplever att de klickar runt på en ny schysst hemsida. Så lyft blicken!

  3. Våga lansera!

    Porträttfotografen är sjuk och ni måste vänta på nya medarbetarfoton. Och engelska översättningen saknas fortfarande på ett av kundcasen. Och så har han som hade inloggningen till Mailchimp slutat. När det tycks finnas tusen anledningar att skjuta upp en lansering är det lätt att glömma bort att det kanske finns fler och framför allt tyngre anledningar att faktiskt göra det. För även om medarbetarfotona saknas kanske det kan vägas upp av de hundra nya produkttexterna ni författat och som Googles indexeringsspindlar bara väntar på att få kasta sig över. Eller de nya knivskarpa produktbilderna. Eller den nya responsiva designen. Eller den nya enkla kassan. Eller den… ja ni fattar. Tänk inte på vad som saknas, tänk istället på vad besöker går miste om varje gång de tvingas besöka den gamla hemsidan istället.
    Vår erfarenhet är också att de kunder som drar ut på sin lansering också förbrukar den energi och entusiasm som de skulle gynnats av när väl hemsidan är live. Så, kill your darlings och ut med skiten!

  4. Lita på din webbyrå

    Vi har koll på alla tekniska aspekter vid en lansering via en checklista som gör att varje sjösättning kan ske friktionsfritt. Självklart ser vi till att alla dina spårningskoder är på plats, att alla dina gamla länkar fungerar och pekar till ny motsvarande sida, att den nya hemsidan lirar på olika webbläsare och enheter och att de nya sidorna indexeras av sökmotorer. Vi optimerar hastigheten med olika hjälpmedel som cache och bildkomprimering, samt mycket annat (som benämns med konstiga förkortningar som du slipper bry dig om).

  5. Fira din lansering

    Det finns bara ett sätt att fira en lyckad lansering. Det går till så att man hyr in en lokal fotograf som ger alla medarbetare direktivet att samlas i mitten av kontorslandskapet med varsin ballong i handen. Fotografen ställer sig sedan på en hög stol eller i en trapp och knäpper ett kort i samma stund som alla sträcker ut sina händer och släpper sina ballonger i vild eufori. Kortet publiceras sedan på nya hemsidan tillsammans med en trevlig bildtext (gärna något om tårta).

 

Kontakta oss

Vill du jobba med en webbyrå som har koll på alla aspekter av att bygga, drifta och supporta en bra webbplats? Någon som kan hålla dig i handen när lanseringsångesten kryper på? Tveka inte att kontakta oss.

 

10 februari

Tillbaka till bloggen