maj

Vad kostar en hemsida byggd med WordPress?

Jojo, men vad köstar det?

Att prissätta en hemsida är det enklaste som finns, för den kostar alltid samma sak: arbetstiden ggr timpriset. Tyvärr finns det en variabel i den ekvationen som tenderar att variera – arbetstiden. Därför är det svårare att svara på frågan vad just din hemsida kostar. Det enklaste är att vända på det och utifrån olika scenarier ge exempel på hur mycket webb du får för pengarna. I exemplen nedan har vi utgått från tre vanliga kundtyper som vi utifrån budget och ambitionsnivå kallar för The Doer, The Letsdoit och The Canwedothis? med förhoppningen att göra det lite enklare för dig som beställare att hitta rätt.

Scenario 1 – The Doer

Du är en entreprenör i uppstartsskedet. Passion och lust är dina drivkrafter. Du är ett one man band (fast utan cymbaler och apa på axeln) där du under din arbetsdag hinner vara både vd, säljare, inköpare, producent, leverantör och lagerarbetare. Så självklart kan väl du snickra ihop en hemsida själv också. Du behöver bara lite hjälp på vägen. Någon som kan guida dig i rätt riktning, som har koll på vilket WordPress-tema som är mest fulländat, vilka plugin som är standard och hur du ska producera innehåll som både besökare och sökmotorer uppskattar.

Upplägg:
Du sitter tillsammans med oss under en arbetsdag och bygger upp din hemsida med Divi, Enfold eller ett liknande tema. Vi ser till att din sajt är snabb, säker och kopplad till Googles olika tjänster.
Pris: c:a 10 tim á 950 kr + webbhotell och tema

Scenario 2 – The Letsdoit

Du är VD eller marknadschef för ett etablerat bolag med en stabil ekonomi och där webben har varit något som diskuterats, men inte hunnit prioriteras under några år. Webbutvecklare och webbansvariga har kommit och gått. Ni har rätt bra koll på hur era konkurrenter marknadsför sig på The Internet men den egna hemsidan är ett lapptäcke. Det är dags att göra om och göra lite mer rätt. De ansvariga på era olika avdelningar (ledning, sälj, inköp, marknad och personal) har alla önskemål om hur webben kan användas för att ni ska bli mer lönsamma, jobba effektivare, få fler kunder och locka de bästa medarbetarna.

Upplägg:
Vi ger dig en offert där vi delar upp vårt arbete i följande delar – Analys, Design, Kodning, Innehåll, Lansering och Uppföljning.
Under uppstartsmötet samlar vi in underlag genom analys av konkurrenter, grafisk profil, referenssajter och genom att ställa en massa frågor till er som ofta börjar med Vem? Var? eller Hur? På detta sätt skapar vi en gemensam bild som sedan löper som en röd fin tråd genom hela projektet.

Pris: 60-80 tim á 950 kr + webbhotell + serviceavtal 4000 kr/år

Scenario 3 – The Canwedothis?

Du är en ledare med ett starkt tekniskt driv. Istället för att snegla på vad dina konkurrenter gör är du redan två eller tre steg före. Du ser inte en hemsida som en avskärmad entitet utan som en del i ett flöde där affärssystem, CRM, e-handel är tätt sammanflätade. Du jobbar redan med sociala medier, digitala annonser och analyser av hur dina besökare använder dina tjänster. Nu söker du någon som kan lyfta verksamheten till nästa digitala nivå. Ett tekniskt bollplank som kan guida och vara med och utveckla morgondagens webblösningar.

Upplägg:
Vi har erfarenhet av flera större utvecklingsprojekt med WordPress som grund, till exempel portaler med stor informationsvolym, e-handel med integrationer till affärssystem och sajtnätverk med komplexa strukturer. För dessa projekt gör vi ett grövre tidsestimat med delmål och täta avstämningar (ett s.k. agilt arbetssätt) eller sätter vi en timbuffert per månad, beroende på vad som passar dig bäst.